Sunday, April 10, 2011

secangkir kopi semanis senyuman :)

Hai semua..hiks..
ahh..cuti untuk hujung minggu ni hampir pun berakhir..dan mula lagi minggu baru..esok ari Isnin..hope takde lah blue monday yer u'alls..hehe..

as for me, hujung minggu ni macam biasa juga..sabtu, the whole day aku keluar dengan familia..eh, actually ngan mak, eli and ajaq je..kitorang ade mission sebenarnye..big mission..tapi bukan aku lah..eli ngan ajaq nye mission..kitorg bagi support je..tapi apenye itu..bia eli je la cite ek..kasi saspen sket..pray for you lah my eli..hehe

hari ahad lak aku memang duk umah je..yer selalunye ahad memang aku buget duk umah je la kot..relaks, tengok tv, bangun lambat..wakakaka..hanye orang bujang je leh wat cmni :p

eh, actually aku nak share something ni sebenanye..hee..oleh kerana aku addicted ngan kopi sejak kebelakangan ni..hmm..

pernah tak korang rasa kopi vietnam..baru-baru ni bapak aku pegi vietnam bawak orang melancong..so, balik tu die beli kopi vietnam ni dengan set buat kopi tu (satu alat tradisi yang digunakan orang vietnam tuk minum kopi)..dah lama jugak tersadai kat dapur tu, aku tak sempat nak try..hehe..aku pulak baru je beberapa minggu sebelum tu tengok kengkawan opis duk order kopi ni kat cafe dekat ngan opis tu..wonder jugak camne rasanye..sbnanye aku pun tak tau cmne nak guna alat tu..so aku google cara2 nak serve kopi vietnam ni..lantas aku pun try sendirik..maka jadinya jom la kite layan gambo ni..

ni adalah vietnamese coffee filter kate omputihnye lah..kate vietnam nye aku tak tau..sile lah google yek..hehe..aku dah mark nombor tu untuk korg tau cara nak pasang die..no1 paling bawah lah..

complete coffee filter tu..


mula-mula scoop satu sudu besar kopi masuk dalam bekas no 2, pastu tutup ngan no 3 tu..pastu tindihkan die pada no 1..masukkan air panas suhu 100-90 deg..dan tutup ngan penutup die lah no 4 tu..hehe...paham ke korang ni..btw, cawan tu yatie nye doorgift masa die kawen..haha..


dan air ni tak immediately korang leh minum tau..tunggu sekejap sebab air dalam bekas filter tu turun titik2 je..ambik masa sket nak penuh lam cawan..huuu...kesimpulannye, minum ni sambil nak lepak2 borak2 kat kedai kopi mungkin syok kan...

baiklah mungkin korang tertanye2 macam mana rasa die ek..kopi ni pekat hitam..sedap minum kalau ngan susu pekat manis tu..or tak suke susu minum 'o' pun best juga...aroma die..fuhhh memang lah best kan..sesape yang tak tau tu, kopi vietnam adalah trademark vietnam yang kalau pegi sana must try their coffee..dan ia adalah antara yang terbaik di dunia..dan pengeksport kedua terbesar kopi dalam dunia kot..harap one day boleh la aku gi sana lak ek..huuu..bapak aku kate bulan 12 nak gi sana lagi..kalo nak ikut, aku kene kumpul duit lah..sebab die xmo sponsor lagi...hahaha..

ok lah itu aje bebelan aku hari ni...

gambar takde kene mengene ngan coffeee...tapi kene mengene ngan tajuk...kite cenyum kat korg..lalala..


p/s: some fact about coffee..cheers..

Coffee can be good for you! Coffee can increase the effectiveness of pain killers, reduce headaches and can help fight asthma, possibly due to the enhanced adrenal effect from the caffeine. Coffee may reduce the risk for some cancers and Parkinson's disease. Recent studies have shown that caffeine reduces the incidence of diabetes by 54% for men and 30% for women. Lastly, coffee's stimulant effects and fat burning potential has some in the medical field pushing it as a means of lowering the incidence of heart disease.

1 comment:

Unknown said...

wah. macam klasik gila ek cara buat dia? org yg x saba xle minum macam ni nih. hahahahaha. btw, mai bawak sini satu flask. nak rasa. haha

Daisypath Anniversary tickers