Wednesday, May 12, 2010

keje kerajaan = lambat = santai = rilek = ...

hehe..saje je boring2 ni..aku hapdet sket..now time rehat..dah pukul 1.15pm pun..

berbalik kepada tajuk..keje kerajaan..yer...aku macam dah suka la keje kerajaan ni..dulu mak aku kate, bile die suh aku apply keje gomen, aku kate ape la keje gomen..bla bla..itu ini..now, bile aku dah dalam organisasi..mcm best lak..hiks..maybe sebab aku kat bahagian yang penting kot..so, rasa mcm ade power cikit..wuwu..over lak aku..padahal keje mcm dak opisboy je..hee..whatever..

Did you know, keje kerajaan ni a bit sistematik dari keje swasta..?..maksudnye, dari cara penyimpanan fail, dari segi attendance, dari segi attire, dari segi cara pembahagian kerja..semua nye adelah spesifik..dulu aku penah keje swasta..so kerja2 aku, dari kerja2 teknikal sampai la kerja kecik2 mcm laminate schematic diagram aku wat sendiri..tp kalau kat opis gomen, dorg ade spesifik tugas2 contoh, macam PAP, kerjanye anta surat, ade jugak kerani yg mmg jaga bilik fail je..smpai la ke jawatan pegawai yg dikhaskan buat tugas2 tertentu..dan setiap org wajib ade fail meja..dulu masa keje swasta, tak penah ade wokeh..just sedikit description tugas yg disenaraikan masa mula2 masuk kerja je..tp kat kerajaan, setiap tahun dorg akan update senarai tugas ni..senang bukan..so, kite tau ape kita nak buat dan sebagainya..heh

okeh, ade jugak cakap2 org kan, "apela keje gomen ni, lambat..org2 die asik rilek je..mkn, lepak, ape2 ntah"..hee..ade kan cmtu ;p ..well, sbnanye la kan..oleh kerana pembahagian tugas yg aku cerita di atas beserta kakitangan yg ramai..setiap org dah ade tugas2 sendiri..oleh kerana itu, mungkin kerja2 dorg dah settle so, dorg g la lepak..haha..pandai2 je aku ;p ..

ade jugak org awam ckp, nak apply itu ini, ahh lambat nak proses bagai..mmg pun..korg tau tak, sekarang kerajaan kan dah ade piagam pelanggan..so, dah xde masalah sgt la pasal ni..mungkin dulu2 mmg teruk sket la..now, kalau pegi mana2 xde beratur panjang2 sgt kan..n keje pn sedikit pantas..mungkin kalau perkara2 yg serius tu amek masa sket..sbb, nak kene rujuk pegawai atasan lagi..pastu bile pegawai dah wat keputusan, kene pulak nak dapatkan kelulusan dr yang lebih tinggi..as i told u, dlm satu2 organisasi keje gomen ni, die mmg akan bnyk peringkat..contoh; dari kerani dilapor kepada pegawai 27/29 pastu dilapor kepada pegawai 41/44/48 dan kemudian kepada SUB/Pengarah/lebih tinggi dan dilapor kepada KSU/Menteri ke or sape2..yang mana dorg ni, bukan la dlm satu bangunan..mungkin kalau kat state, kene rujuk pulak ke Pusat..cmtu la lebih kurang..bukan boleh suka2 nak wat keputusan..lebih2 lagi, kalau keputusan yg nak di buat tu susah yg nak kene pikir akibat semua..yelah, kerajaan kan melibatkan rakyat..dan kalau die wat keputusan berat sebelah, maka die jugak dipersalahkan bukan?..so, oleh kerana itu, biasa lah amek masa..nak2 pulak bila fail2 yg ada tu ade yg kes dah lama nak kene bukak balik, which is, those file disimpan kat bilik2 simpanan fail yg mmg menimbun nak kene cari ke kan..hee..bukan sonang ye pakcik2..ye la..kerajaan kite ni dah berapa lama pulak..sudah tentu tak semua dikemaskini menggunakan sistem baru..give government some times to update their system wokeh..setuju?..cewah..

lagi ape ek..haa..pasal gaji..korang tau tak, keje kerajaan ni, gaji die sikit..dan ade kat sesetengah tempat tu, workload tak setimpal ngan gaji..tp korg akan dapati org kerajaan ni, mcm happy je ngan keje..hehe..eh ade ke korg happy?..any comment from govment servant? ;p ..

okeh la..aku bagi contoh..dulu bapak aku keje s17 je kan..gaji pn dlm 300-400 kot..ntah..dlm pada masa yg sama bnyk utang sana sini..hehe..pecaye laa..org keje gomen mmg suke berhutang..itu nature sbb dorg mmg tak kan cukup belanja ngan gaji yg selalunye xde bonus atau xde income2 lain..tp still nmpak dorg mcm happy kan..penah x fikir nape..hmm..aku selalu jugak pk ni..knkdg kite tgk family tu..tp bagi aku kan, mayb sbb keje gomen ni something yg contribute to people..dari yg susah sampai yg kaya..dorg lak keje ngan gaji kecik tp pada masa yg sama redha je..mungkin rezeki tu ade sbb keredhaan tu la..aku rasa la..mungkin juga pandangan aku ni cetek..no offence wokeh..my mom n dad work with gomen too..so aku tau la sikit2 kehidupan nye cmne..hiks..merepek2 je aku ni..

eh, aku mcm malas lak nak smbung cite ni..haha..kesimpulan aku dapat dari keje gomen secara kontrak ni ialah..

huwaaaaa...aku nye kontrak nak abes dah ujung tahun ni..tapi aku suka keje aku ni..pastu nak masuk gomen adelah susah..camnee...sape2 keje kat SPA tu, pilih la name aku..dah lama gile aku apply tahu?..at least amek la aku tuk jawatan 29 tu..wuwuwu..okeh dah..bye :P

No comments:

Daisypath Anniversary tickers