Saturday, August 20, 2011

macam belaja sebatian kima daaaa...edisi raya :p

gamba mengekspreskan perasaan penulis tapi takde kene mengena dengan ini cerita..tajuk yer ..hehe

last friday afternoon, have a chat with yatie...borak punye borak punye borak...tetibe masuk bab buat kuih raya...hehe...tahun ni aku memang ade la plan nak buat kuih mazola..macam tahun lepas...tapi malas tul nak goreng kacang, blend lagi..fuh..tapi memang sebenanye agak senang buat kuih tu...so, bile borak2 ngan yatie smlm..tetibe die cite..die wat kuih raya simple2 tahun ni..dan antara kuih simple die adelah london almond..huuu..

selama ni,, pada aku..kuih ni adelah agak susah jugak..yelah tak penah nak try kan..mane la tau..plus, harga die kat pasaran yang agak mahal tu..aku pun wondering...eh, kuih tu senang ke..haha..si yatie siap cakap, kakak die request die jual lagi kuih tu..woihh sedap sangat gamak nye..haha..so, aku pun tanye la resepi die...then die pun ckp, tahun lepas die wat pun tengok resepi kat my resepi jek..hekelehhh...haha..then aku pun google tgk resepi tu..stadi sikit..pastu bincang2 step2 ngan yatie..terer dah minah tu...macam cekgu2 dah gayenye...

aku pun boleh terpengaruh..dah tu berkobar2 nak try..sebab rupanye, memang tak susah mane lah kan..xyah acuan bagai..gentel2 bakar...pastu celup..

stadi punye stadi punya stadi..maka memang semangat betul dah ni..terus malam semalam jugak aku pegi beli bahan2 dekat hero..ohh ye, hero kat umah aku ni best lah..macam2 bahan buat kuih ade...memang senang gile...plus, barang2 mcm botol, kotak, acuan bagai, sebatian2 kering..all bakery stuff lah..so, sape2 yang kat ampang tu, yang macam susah sangat nak cari spesifik bahan tuk wat kuih2..cube la try kat hero tmn dagang ni..hehe..eh, sempat pulak kan promo :p

balik pada cerita..lepas beli barang2..tanpa berlengah..dan tu jugak aku buat kuih ni..haha..buruk perangai...yerr aku mmg suke sebenanye buat2 kuih ni..tapi selalu tidak digalakkan..sebab mak aku jenis macam tak suke semak2 dapur..hmm..x bes kan mak cmni..kalo nenek dulu, time raya, sebuk dah die wat kuih itu ini..seronok je..masa kecik2 selalu gak tolong nenek...but, some of the kuih yg nenek buat tu dah pupus..xde sape nak salin resepi..dan kuih feveret aku, epok2 pun dah lama tak makan..uhuk2..eh tetibe lak..bile nak abes cite ni..

okeh mula2..aku keluarkan segala khazanah nak wat kuih..thanks god, kat umah aku ade lah jugak penimbang tepung, ade mesin putar2 tu, ade oven hadiah opis aku dulu..hehe..kalo tak, apeee pun tak boleh..huh...nmpak sangat kan jarang turun dapur ;p

maka projek pun bermulaaa....jeng jeng jeng...ohh projek kali ni aku ade assistant...













ahh..nanti lah aku sambung....huahaha...gamba tak de lah..tak transfer..nak cite pun tak bes :p ..lalalala

No comments:

Daisypath Anniversary tickers