Friday, November 25, 2016

Khasiat Buah Sukun

Assalamualaikum,

Pagi ni tiba-tiba datang idea nak bercerita tentang buah sukun..sebab apa?..haaa, pagi ni mak mentua aku bekalkan sukun goreng. Salah satu kegemaran aku jugak. So tadi google la apa khasiat sukun ni. Saja nak share kan. 

photo cr. google
Sukun goreng macam ni sedap makan dengan sambal or gula..memang best. eh aku sejak pindah johor baru tau nak makan sukun dengan sambal tau. kalau dulu makan ngan gula je.


hmm..banyak juga khasiat sukun ni. Tak sangka aku. Selama ni makan asyik duk piker sukun boleh buat gemok je sebab tekstur dia macam bagi karbo je kan..haha..my bad. Pandang rendah pada keupayaan sang sukun. So, jom tengok apa khasiat dia.


gambar buah sukun


Sukun atau breadfruits adalah tumbuhan yang hidup di wilayah Pasifik Selatan dan setiap tahun boleh menghasilkan buah sampai 150 buah. Bahkan dalam satu musim buah sukun dapat menghasilkan sekitar 200 buah. Sebenarnya pohon ini berasal dari Polynesia dan sekarang sudah menyebar ke Malaysia, Sri langka dan di beberapa kepulauan pasifik lainnya salah satunya Indonesia. Buah sukun termasuk ke dalam spesies Artocarpus dan dalam family Moaccea seperti pohon nangka dan pohon cempedak. 



Kandungan Nutrisi Buah Sukun 


Berikut adalah berbagai jenis kandungan gizi pada sukun yang di dapati dari website healthbenefitstimes.com antara lain :


⇨ Karbohidrat 
⇨ Protein 
⇨ Serat 
⇨ Lemak 
⇨ Niacin 
⇨ Folates 
⇨ Pyridoxine 
⇨ Thiamin 
⇨ Riboflavin 
⇨ Vitamin A 
⇨Vitamin E 
⇨ Vitamin C 
⇨ Vitamin K 
⇨ Sodium 
⇨ Kalsium 
⇨ Kalium 
⇨ Tembaga 
⇨ Magnesium 
⇨ Besi 
⇨ Mangan 
⇨ Selenium 
⇨ Fosfor 
⇨ Seng 
⇨ Karoten-ß - 
⇨ Lutein-zeaxanthin 
⇨ Crypto-xanthin-ß 

Selain kandungan gizi yang melimpah sukun juga memiliki banyak manfaat untuk kesehatan tubuh antara lain : 


Kaya Karbohidrat


Sukun banyak mengandung karbohidrat sebagai sumber energi utama bagi tubuh. Oleh karena itu sukun biasanya digunakan oleh para atlet untuk terapi. 


Kaya Serat

Serat sangat bermanfaat bagi kesehatan. Kandungan serat pada sukun sangat membantu untuk kesehatan pencernaan anda serta dapat mengurangi kadar kolesterol. 


Rendah Lemak

Kandungan lemak yang rendah pada sukun dapat anda gunakan sebagai terapi diet anda. 


Rendah Protein

Kelebihan protein dapat mengakibatkan stres serta gangguan pada ginjal anda. untuk itu sukun sangat cocok digunakan sebagai diet harian anda. 


Tinggi Kalium

Kalium sangat berguna untuk meningkatkan kesehatan tubuh anda. 


Mengandungi Omega 3

Omega 3 merupakan komponen penting untuk mengoptimalkan kesehatan tubuh. Selain itu omega 3 juga berfungsi untuk menyeimbangkan kolesterol, memperkuat dan membangun tulang serta berguna untuk kesehatan kulit anda. 


Baik Untuk Pencernaan

Zat serat yang terkandung dalam sukun sangat baik untuk sistem pencernaan anda. Serta berguna untuk menghindari masalah pencernaan anda. 


Sebagai Anti-oksidan

Zat anti-oksidan dalam sukun sangat berguna untuk menangkal radikal bebas, serta untuk menghancurkan bakteri serta virus. Selain itu sukun dapat mencegah resiko osteo arthritis, arthtiti arthtritis, penyakit jantung serta kanker. 


Sumber Tenaga

Karbohidrat yang terkandung pada sukun berguna untuk pembangkit energi dalam tubuh. 


Baik Untuk Jantung

Kandungan kalium yang terdapat pada sukun sangat baik untuk kesehatan jantung anda. 



Selain itu manfaat kalium dan serat pada sukun untuk kesehatan tubuh antara lain : 

  • meningkatkan pemulihan luka 
  • membantu mencegah kerusakan sel-sel 
  • meningkatkan kesehatan gusi 
  • meningkatkan kesehatan gigi 
  • meningkatkan anti-body 
  • perlindungan dari radikal bebas 
  • meminimalkan aging 
  • mencegah kanser 
  • meningkatkan iron asimilasi 
  • meningkatkan kesehatan paru 
  • membantu mencegah pilek 
  • melindungi dari infeksi bakteria 
  • meningkatkan fungsi saraf 
  • meningkatkan fungsi otot 
  • mencegah stress 
  • mengurangi kelelahan 
  • mencegah penyakit jantung 
  • mencegah hipertensi 
  • mencegah diare 
  • menormalkan gula darah 
  • menormalkan kadar kolesterol 
  • mencegah masalah usus 
  • mencegah wasir 
  • mengurangi berat badan 

Dengan mengambil sebanyak 220 gram sukun akan membekalkan 

· 63.8 mg of Vitamin C, 
· 59.66 g of Carbohydrate, 
· 10.8 g of Total dietary Fiber, 
· 1078 mg of Potassium, 
· 0.185 mg of Copper, 
· 0.242 mg of Vitamin B1 
· dan 1.005 mg of Vitamin B5. 

Moreover, Amino acids 0.114 g of Threonine, 0.141 g of Isoleucine, 0.143 g of Leucine, 0.081 g of Lysine, 0.022 g of Methionine, 0.02 g and Cystine are also found in 149 gram of loquats. 


Sumber 








1 comment:

Nur haura afeeya said...

Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’
πŸ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼

▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dari kanser.
..........................................................................
▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
………………………………………………………………………....
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
..........................................................................
▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
..........................................................................
▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
..........................................................................
Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

Daisypath Anniversary tickers