Thursday, April 25, 2013

Hari kelahiran...

Salam semua..lama aku diam diri kan..huu..esok genap la 3 minggu aku berpantang...rasa lambatnyee habis..aku da rimas da ni sebab hari2 nak kene pakai bengkung and tak kua rumah..ohh ye, aku sekarang berada di JB..sejak hari ke-8 aku dah balik sini..semua ni gara2 haritu kat ampang takda air..huu..kalau tak, plan nye, nak 2 minggu kat ampang kan..tapi takpe la..sini pun ok juga..plus, rumah takyah nak naik turun tangga..hihi..tapi bosan jugak la..sebab takde tenet..ni baru semalam en.suami register kan tenet tuk aku..so, kembali beronline lah..tu pasal aku senyap je..ni aku nak sambung cite pasal bersalin arituy..harap2 aku leh ingat lagi lah..huuhuu..

okeh, dipagi jumaat tu, lepas aku report kat hospital bersalin ampang, terus do check2 bukaan..dan dah pun 5cm..pastu aku dibagi baju pink suh tuka2 semua sbb dorang nak tolak aku naik ke bilik bersalin..aku mmg tak expect terus masuk bilik bersalin tu..ingatkan dorang nak tolak masuk wad dulu ke ape..so, bila masuk bilik tu, siap tanya nurse, saya dapat duk wad sorang sebilik ke..haha..sebab aku guna quaranty letter en. suami..so, semua adalah mengikut kelayakan jawatan la..aku mana tau dapat bilik camne kan..

so, bila dibagi tau tu bilik bersalin, aku terus neves..en. suami lak time tu tak leh masuk lagi..huhu..dan sakit pun macam makin kerap..time tu datangla few doctor nak check keadaan aku..dan since condition aku normal, aku rasa sebab tu jururawat masyarakat je yang handle tuk sambut baby..takyah doktor..terer nurse tu..i like..

tapi sebelum bersalin tu, datang la doctor yang untuk bagi ubat tahan sakit tu..bagi penerangan tentang option nak bagi tahan sakit..die cita la pasal epidural..aku sblm ni tau la pasal  ni..tapi aku time sakit2 tu mana nak pk panjang..lebeh2 lagi, bila aku soal jawab doc, dan respon die bagi positif..tu yang aku yakin je nak masuk epidural..dan aku x expect procedure nak masuk ubat tu lama dan kene cucuk banyak tempat kat tulang belakang..huhu..menahan la aku sakit kene masuk ubat tu, disertakan ngan sakit contraction..huu..mmg gigil jugak aku..peluh dingin semua ado..

after going through semua procedure, baru en suami dibenarkan masuk..time ni laaa..aku memang tak lepas tangan die sebab..sementara nak tunggu bukaan 10cm tu..mmg sakit sangat2..tapi aku tak nanges la..just mengerang kesakitan kat en.suami..hihi..dannn epidural yang aku amek tu, tak berkesan sangat la..mmg aku rasa sejuk kat belakang tu..tapiii, kejap2 je mende tu rasa..pastu bila da abes ubat, die tak tambah pun ubat..rasa epidural tu sbnanye macam ko sapu minyak angin kat belakang badan..camtu la..haha..baik aku suh en. suami je sapu minyak time tu kan kan :p

so, bila dah sampai kul 12.30pm kot, aku mmg dah super duper taktahan sakit dah..tanye nurse tu..dah boleh keluar ke nurse?..then die check bukaan baru 9cm..huu..die kata nak paksa ke..aku ok kan aje..then die suh aku test teran..thankfully aku ade belajo cara nak push kat youtube..hihi..kalo korang nak belaja, ce google "give birth at assunta hospital" mmg real wa cakap luu..haha..cuma aku nye katil tu lain sket die nye tempat letak kaki tu...nurse pun puji aku pandai push..hee..sompek laiee :p..ahh, aku try google mende letak kaki ngan tali tuk tarik tu..tapi xde lak..

tak lama lepas tu, dalam kul 12.50pm, maka lahirlah baby tomei..alhamdulillah proses kelahiran baby berjalan lancar..sebaik sahaja baby keluar, nurse bersih2kan sikit dan die letak baby atas badan aku..huu..tetiba aku jadi mummy kan..time tu baby baik je tak nanges..aku sempat tanye nurse, baby tak nanges pun..haha..sebab selalu tgk tv kan baby klua dari perut je, die nanges..

lepas tu, tiba lah proses jahitan..okeh..yang ni mmg paling hazab aku rasa compare ngan time bersalin tadi..sakit gile okeh..huu..rasa lama lak die jahit..tp nurse tu cool je walopun aku tepis2 tangan die..haha..mmg mengerang2 kesakitan la aku..da la en. suami time tu ken tunggu luar..redha je la..

settle semua..aku dibiarkan kat bilik tu lama jugak..sampai kul 3 lebeh, baru die bawak kua..ohh lupa lak..aku rasa bagus la time aku besalin tu kan, dorang bukak org baca quran kat komputer..so, bilik tu ada bacaan2 ayat quran la..dan, thankfully, tak ramai org yg tgk aku besalin, just me, hasben, nurse dan sorg pembantu die..yela kan, selalu dgr dorg cakap kalo besalin spital kerajaan, nnt ade pelatih2 yg dtg tgk skali..huu..tp eksperience aku, semua ok je..nasib2 la kan..

hmm ok la..lama gile aku nak taip entry ni..makan masa 4 jam kot..kejap2 benti..nak nyusu la, makan la, berak la..hihi..ni baby tunggu nak susu lagi..ok daa..

gamba dalam labour room..


1 comment:

nazaexim said...

Aku xpenah masuk epidural... aku xtau procedure dia camne hinggala ko cite kt cni.. oh itu mcm ka? Br tau....

Daisypath Anniversary tickers