Monday, September 27, 2010

review teater muzikal Tun Mahathir..

First of all, credit untuk semua karyawan2, artis2 dan penari2 sokongan dalam menjayakan teater Tun Mahathir tersebut...memang menghiburkanlah..tak bosan pun tengoknya..dan watak utama iaitu Esma Daniel yg melakonkan watak Tun sendiri sangat lah berkesan..tak menghampakan..memang sama je ngan Tun..dari cara penyampaian dialog, posture/gerak tubuh, malah rupa die dari jauh pun hampir sama lah..hehe..nice..

saya juga suka dengan gerak tari, dan lagu2 yang dipersembahkan dlm teater ni..kareografer adalah terbaik..thumbs up...dari segi penceritaan..saya rasa kalau peminat Tun Dr Mahathir, kite mmg tau lah dan faham ape yg cuba disampaikan..tp untuk yang tak pernah tau, atau tak mengenali Tun (yang tak baca biografi), mungkin susah sikit nak tangkap kot cite tu..hehe..contohnye, ape kene mengena dgn scene bawak bot tu (ade satu scene when Tun n famili menaiki bot yg dibuat sendiri oleh Tun)..sbnanye saya rasa die nak cerita la, Tun punya salah satu hobby die adalah bertukang..eh eh betul ke ek..kalau salah maafkan saya..ngee..overall, saya puas hati lah jugak..sebab, saya sayang kan Tun Mahathir..

walaupun begitu..ade lah sedikit kecacatan dalam persembahan tu..mungkin minor saje yg tak begitu ketara..namun, memberi kesan lah jugak..like i said in my entry before, since this is the 1st day show, mesti ade ape2 technical problem ke kan..well, it's happen lah..paling tak best, ade prop yg jatuh..huhu..so, die mencacatkan sedikit scene yg dorg lakon tu..adei..kalau prop tu tak jatuh, mesti bes je tgk..then, masalah sound..kejap kang slow..knkdg xde suara lansung..huhu..saya tahu, adalah sgt susah untuk dpt perfection..especially masuk2 bab teknikal ni..its all unexpected..so, nex time, they should check it n test lebeh2 sket la..prepare backup..

ohh..ok, part last tu, ade artis jemputan lah..ade penyanyi..but, sy taknak bgtau..huahaha..korang pegi lah tengok sendiri ek..saya menyarankan lah korg tengok..its part of our history..Perdana Menteri ke-4 Bapa Pemodenan, Mantan Perdana Menteri yang kebanyakan kita sanjung dan hormat..and i'm glad they give this appreciation before he is gone..huhu..selalunya bila seseorang tu dah takde baru kite nak hargai..kan kan kan..pendapat peribadi saya, masa zaman tun dulu, ramai yang inspired dengan die kan..dgr kata2 die, mmg membakar semangat juang kita..sekarang, mcm dah xde semua tu..dlm dialog tu, Tun ckp org taknak lepaskan die time die nak bersara tu sbb die adalah tongkat (tongkat ni membuatkan org mcm spoil lah)..tak nak berusaha..dan die telah berusaha mengubah bangsanya..tapi bukan mudah..masih banyak lagi perlu diperbaiki..huhu..sad kan..how concern and sincere he is...thats true leader..the unsung hero..ok, aku mcm emo lak di sini..kan dahhh..aku xley la..sayu tau..kite boleh nilai sendiri la kan, mane org yg sincere, mane org yg ade agenda sendiri, mane org yg depan baik, belakang ntah la..mesti akan tau punya..nak nak lagi ngan Tun ni..he leaded us for over 22yers..lama tu..kalau banyak kepincangan, mesti xkan lama cmtu..mesti org akan paksa die step down..tapi Tun bersara dengan flying colors..even people hard to let him go..crying over his retire..kenapa?..hanya Allah je tau..

ok lah, thats my review..membantu ke..huhu..korg pegi la eh tgk..rasa nye cite ni, tiket die tak lah mahal mane..minimum 32 inggit je..kalau cite lain, mesti over 50 inggit..so, those yg tak penah experience tgk teater, boleh la amek this opportunity eh..sgt best tau nonton teater berbanding wayang..die punye aura dan keterujaan tu lain..hehe..

here are some photos we took..eh lupo lak..kan smlm aku bgtau yg aku pegi sensorg kan..tgk2 mak n adik aku marah aku sbb tak bgtau dorg aku nak tgk teater tu..haha..dorg jeles ;p ..actually dorg mmg dah lama plan nak tgk..last2 aku pun book kan tiket tuk dorg jugak..tapi dorg duk atas..aku duk bawah..tetap tgk sorg2..hahaha..layannn..nmpak jelas weh..i like :D


Saya di tangga..mcm nampak aku tinggi dan kuwus kan..lalala..mayb sbb shawl tu bg illusion effect..whatever :p

Eli dan Razaq..Ohh..mak n abah juga follow..

Pelakon2 utama..ehh..buakan aku n eli lah..tu yg kat belakang tu..ngee..Eli ptg smlm die emo pasal aku tak ajak die..pastu petang tu jugak mak aku suh beli tiket..huhu..end up semua pun follow..

suasana before the show is start
suasana dlm panggung b4 the show..

maka cerita pun abes..big applause as appreciation to their hardwork..

the best part of watching teater is, after the show, all the main actor/actress will sit for autograph session..so, u can see them closer lah..hee..Zizan Nin tu sgt comel lah bile tgk berdepan2..eli gediks2 nak tgk zizan..tp aku lebih tertarik ngan Erra, sbb die lawa..kulit die lawa lah..

ok lah..sekian penceritaan dari saya ek...now already 2.13am lah (Friday) ..see, aku melaporkan fresh tau..cuma publish lambat sket lah..heh heh..lg pun tomorrow is weekend..i think not many readers lah..mesti korg weekend ni bnyk beraya kan..lalala..then aku publish Isnin je lah ek..aci tak..


No comments:

Daisypath Anniversary tickers