Wednesday, May 2, 2012

Hari Pekerja 2012..

Hari ni genaplah 6 tahun kehidupan aku sebagai seorang pekerja..

Teringat lagi masa tahun 2006 tu..2 Mei 2006 adalah tarikh aku report duty di Evogen Sdn. Bhd sebagai seorang Sales Engineer..yerr, aku seorang yang pemalu [satu ketika dahulu] tiba2 bekerja sebagai sales..haha..culture shock sekejap..aku dapat kerja ni pun melalui Jobstreet..pada masa tu, sebagai fresh graduate, aku pun tak banyak choice nak keje mane kan..so, aku on je la kerja ni dulu..basic income memang tak banyak..tapi aku cakap, takpe lah, nak cari tapak dulu..lagipun kalau kerja sales ni kan banyak tau company2 kan..so, di situ lah bermulanye kerjaya aku...heh heh..sambil menyelam minum air..paham tak :p

agak terkial2 gak aku nak keje sebagai sales tu dulu..yelah, sebagai seorang yag pendiam, nak kena buat cold call lagi, nak kene jumpa2 orang2 lagi..plus, bos ade bagi sales target pulak..perghh..nasib baik masa tu, the only office mate iaitu Kak Niza banyak tolong ajar aku..tak lupa jugak bos aku, mr.Chris yang banyak motivate dan push aku tuk dapatkan sales..ketika tu memang susah jugak lah aku nak introduce produk ni..yang banyak jadi jurucakap memang kak niza lah..sebab die application engineer yang wat demo tuk software tu..tapi yang paling best kerja aku sebagai sales tu adalah dapat buat appoinment dengan company2 lain tuk introduce product..ohh, time tu aku jual software Autodesk..yang banyak digunapakai dalam industri kejuruteraan dan arkitecture..best2..paling bnyk aku nye sales ade lah RM50k++ kot..masa tu dapat masuk PO jual software inventor..hee..happy la time tu..

tapi aku keje sana tak lama la jugak..sebab sampai bulan 12, aku pun dapat offer kerja baru..iaitu sebagai design engineer..haa..ni lah baru aku start keje engineering yang betul2..ni la yang aku kate kan nak cari tapak dulu..heh heh..sebab aku tau company ni pun melalui review tuk cari market sales dulu..

syukur lah, sebab until now, aku tak pernah merasa hidup sebagai penganggur..sebab keluar je dari universiti, terus dapat kerja..cuma, gaji aku ni tak naik2 la mcm kawan2 aku yang lain..hehe..takpe lah, asalkan kerja enjoy :D..siyes, sepanjang 6 tahun ni, kerja aku tak pernah membebankan aku secara keterlaluan, bos2 aku pun baik2 jek..ohh yer, selama 6 tahun ni, aku dah tukar sebanyak 4 company..hehe...mcm2 keje aku dah buat rupanye ek..tapi paling aku enjoy kerja dengan kerajaan dulu..walaupun kontrak je..tapi pengalaman tu akan kusimpan sampai bila2 :D ..

kesimpulannya, aku sayang semua kerja2 yang aku buat..ohh untuk pengetahuan, aku kene cari kerja kat Johor Bahru pulak laaa..almaklumlah nak ikut 'suami'..ecewahh..hehe..cer bayangkan, bulan depan tetibe aku ade suami..mesti mcm pelik kan..hikhik..

ok lah..got to go..wish me luck for my job hunting..huargghhh malasnyee nak tukar keje lagiii...camne la keadaannye nnt yek..

so, to all of you guys..Selamat hari Pekerja :D

tema hari pekerja tahun ni..

 'Pekerja Berinovatif, Penggerak Transformasi' 

No comments:

Daisypath Anniversary tickers