Wednesday, April 29, 2009

3rd day..

wah..bnyk gile aku upload gamba ni..lantak la ek..muntah darah la tgk gamba je..panjang lak tu..hehe...ni kes mls nak smbung2 ntry la ni..n terlalu bnyk gamba yg bes..tp yg ni aku pilh2 je la mane berkenaan..ok..lets start the 3rd day of trip to padang...

b4 the journey begin, isi perut dulu la..bekfes dihantar ke bilik..sedap weh nasi goreng ni..habis licin aku makan..huhu
lepas tu baru la start berjalan..yea yeah :D..ni adalah van yg kitorg naik sepanjang berada di indonesia ni..power giler van ni..tahan lasak..brand mitshubishi kot..tp model aku xtau..cari2 gak aku tp xjumpa label die..hehe

ni la hotel yg kitorg stay kat bukit tinggi..nama die aku xingat la pulak..but nice..btw, menara tu aku x sempat nak naik la..syg je..kalau x, boleh tgk seluruh pekan bukit tinggi ni kan..

1st thing kitorg pegi ialah kedai makan ni..mr.ery nak belanja mkn bekfes..die nak kenalkan kitorg kat sejenis makanan ni..namenye bubur sum sum..sedap jugak..alaa, rasa die lebeh kurang mcm kueh lompat tikam kueh kelantan tu..


lepas makan, kitorg dibawa masuk ke satu perkampungan ni..xinagt name die..tp bes jugak..dpt tgk culture dorg kan..kebanyakan rumah di sini, mesti ade kolam2 cmni..aku pun xpaham nape..hiks..

kat kejiranan ni, ade yg kaya,

ade juga yg kurang kemampuan..hmm..mcm kat kawasan ni, belakang2 tu, rumah dorg agak uzur..

ni kitorg singgah kejap rumah org gaji skrg yg bakal tamat perkhidmatan xlama lagi..baru kitorg tau macam mane background die..susah rupanye..sbb kalau tgk skrg, mcm xexpect lak die cmtu..ingat sederhana je..tp, kat sini, dorg xlah terlalu jauh ketinggalan..ok la..prasarana lengkap..tp kan aku pelik jugak..org melayu islam kat sini, ade bela anjing..pelik x..boley ke..tp dorg ade sebab la..katenye nak halau babi hutan..hmm

lepas masuk kampung tu, kitorang teruskan journey ke salah satu tempat persinggahan pelancong..Pandai Sikek..tpt ni adalah pengeluar kain2 tenunan yg agak terkenal kat sini..kalau korg perasan, ade kua lam NONA minggu sblm aku pergi sini..

ni dorg tunjukkan demo cara2 menenun kain..katenye, lagi kurang benang, lagi susah nak buat n lagi mahal harganye...bagus..huhu

kat pandai sikek tu, kitorg berhabis jugak bershoping..mcm2 beli, telekong, baju kurung sulam tangan, bnyk la..n sourvenier2..actually, kitorg xtau..tpt ni sbnanye agak mahal jugak compare ngan pasar..huhu..tp da dtg sini dulu n terbeli nak wat cmne kan..yelah tempat ngetop la katekan, penah masuk tv lak tu..mane x mahal...dgr2 ade kerabat diraja pn shoping sini..hehe..

oh, gamba atas ni bukan kat pandai sikek..tp kedai lain pulak yg kitorg singgah..lg satu, kat bukit tinggi ni, popular ngan telekung sulam2 ni..kalau korg g kedai2 kan, mmg berpinar mate tgk..lawa gilos..aku sampai gile kejap..tgk ni nak, tgk tu nak..pakkal duit xbnyk..adei..

ni antara kebaya sulam yg ade di kedai ni..name kedai annisa kot..xingat la aku..but, design die cm xpenah nampak je kat mesia ni..lawanye..huhu..sape2 yg nak kawen or betunang tu, g la sini, shoping baju sulam2..lalu aku pun berangan..

ni kebaya yg aku paling minat kat sini..lawa kan..pesyen baru kot..ade tingkat2 lak bajunye..

pastu makan siang ye kawan2..kali ni mkn kat restoran pauh piaman lak..hari2 mkn nasi kat sini..lihat pinggang ku..lebeh lebar kan ;p

depan restoran..modelnye adalah elli..

dalam restoran..lawa la..bersih, tgk lantai die, berkilat ko..dinding2 sume..nice ambient..oh, hari ni hari jumaat..so, semua kedai2 kat sini tutup kejap..dorg siap tutup pintu ko..time kitorg tgh mkn pun dorg tutup pintu tu..tp bley la kua..cume org nak masuk time tu je xley..baguskan..

perjalanan diteruskan..ni salah satu view dlm perjalanan ke tasek maninjau..

dalam perjalanan tu, kite ley tgk bnyk gerai2 jual kacang tanah ni..aku rasa perkmpungan ni pengusaha kacang tanah kot..ni singgah kejap beli 2 bungkus kacang..mkn lagiii..

lagi view yg cantik..kat sini sawah dorang adalah bertingkat...org panggil ape ek..

salah satu perhentian tuk bergambar..belakang tu adalah tasik maninjau..lawa gile..tenang je tgk dari atas ni..terpegun aku..dlm gambar dari kanan, burn (uncle abg kpd mak sy), mak, abah, me n eli
suke gamba ni..background tu cm lam lukisan je..tasik meninjau ni, mcm dlm kawah tau..sbb tu kitorg dtg sini kene naik bukit pastu turun bukit...mmg dikelilingi bukit kawasan ni..

ni dah sampai kat bawah..untuk turun kebwah ni, kitorg tepaksa melalui kelok sbnyk 44 kali..hik..pening ko..bahaya jugak kalau sape2 yg xbiase ngan jalan ni..perlu berhati2 la..jln sempit n kelok2 tu pulak mmg xde cermin yg boleh kite tgk sape ade kat sebelah sana..paham ke korg ni..aku xreti nak describe sgt la..

rupa2nye, kat sini lah asal usul ulama yg terkenal kat asia ni..HAMKA..ade x sape2 kenal..aku familiar ni sbb, aku tau org dulu2 mcm baya mak aku n burn tu, ade guna buku rujukan penulisan HAMKA ni..burn pulak ade koleksi kitab2 die..tp aku xbaca lagi..hehe..

rumah ni adalah rumah kelahiran ulama ni..dlm tu dah jadi muzium la..



bergamba sambil tunggu muzium di buka..hari jumaat die tutup jap..



antara koleksi buku penulisan beliau..



gamba belakang aku tu adalah Hamka..burn ckp ni gmba last die sblm die meninggal pada thn 1981..



mak n eli..hehe..mak aku x suke bergamba..die kate die gemuk xlawa dlm gamba..boley..haha..lawaks..



"DUNIA ADALAH TEMPAT BERTANAM UNTUK AKHIRAT"...Hamka




ni kat pasar kat bukit tinggi..kalau korg nak shoping kat sini, make sure korg ade skill tawar menawar tau..korg tawar la 50% dr harge diberi tu..mmg mcm tu gayanye..



Jam Gadang..kat depan pasar tu..salah satu point pelancongan jugak..


after bershoping sakan di pasar, kitorg pegi pulak tempat ni..namenye lobang japang..katenye lubang ni digali oleh tentera jepun untuk dijadikan tpt simpanan tahanan, senjata, makanan..tp sayangnye kitorg x sempat masuk lubang tu..huhu..bile ley tgk lg ni..mmg ralat jugak..oh, gamba atas ni adalah view dari kawasan lubng japang ni..saje amek gamba tu..lawa ek..


ni baru pintu masuk lubang tu..nak masuk ni dikenakan bayaran..tp aku xtau lak bape rupiah..sbb semuanye diuruskan oleh travel agent kitorg..komplete package..



belakang tu kuda padi..pun xsempat nak naik..amek gamba je pn jadilah..pastu balik hotel jap..siap2 semua pastu kelua blk tuk mkn mlm..



depan pintu masuk rumah makan ni..kali ni, kitorg mmg xmkn sgt la..semua org kenyang gile..hehe..kesian lak erry kene baya semua mknan tu..termasuk lauk yg kitorg tak usik..sbb konsep kat restoran ni lain pulak..dorg kire jugak wlau xmkn..huhu



Dalam rumah mkn tu..rasa cm dlm umah je..semua berlapik, pinggan, kerusi, gelas...serba hijau..



lepas makan mlm tu, kitorg pergi pulak kat dewan ni..tpt ni mmg khas ade pertunjukan budayo minangkabau every friday n saturday nite..bes kan..mmg percutian yg lengkap...very satisfied with the show..



antara tarian yang dipersembahkan..


maka, tamatlah aktiviti pada hari ke3 ni..lepas je tgk persembahan, kitorg terus balik ke hotel..semua org da penat gile..tdo la pulak kan..hehe..esoknye, kitorg dah pack2 brg tuk bertolak ke padang pulak..i mean pekan die..bnyk jugak location kitorg singgah sblm sampai tu..n ade mende kelaka yg aku buat..haha..tungguuuuu...

p/s: korang da bosan ek bc cite aku..hee..layan kan aje la eh ;p ..ciannye..alololo...

2 comments:

Ann GreenStrawberry said...

best wookkk...ann dah g tempat nie...

shiela said...

beskan...tu la kte xcited nak cite ni..

Daisypath Anniversary tickers