Wednesday, December 2, 2009

raya korban

dah lama patutnye aku wat entry ni..tp aku malas nak upload gamba..hehe..ni antara gmba yg aku amek during raya korban kat kelantan ari tu...

aku sbnanye tak penah kot tgk org korban ni secara live dari die start sembelih tu, smpai die potong2 part2 daging semua..so, this consider as new experience jugak lah..

selalunye, kalau kat kl, ibadat korban ni, kebanyakannye dorg buat kat masjid2 kan, tu setau aku la..hmm..tp berbeza kat kelantan ni, dorg buat kat rumah2 je..n lembu tu pn bilangan die tak bnyk..selalu kalo kat masjid kan aku tgk bnyk2 je dorg korban..n makan masa jugak lah..tp kat sini simpoi la sonang cite..hiks..meriah jugak la..siap ade kedai tu kan buat open kedai lg..dpt mkn free sbb die tu tuan lembu tu..n die dpt daging sikit, pastu die hidang kat org2 yg ade kat situ..kire mkn daging fresh la ni..sedaapp..

ok, thn ni aku pn turut serta la menyumbang 1 bahagian dari 7 bahagian (mcm akad die lak aku cte ni)..dari proses nak akad tu, smpai time nak tgk darah mengalir..kekok2 je aku sbb dikelilingi org yg aku tak kenal..lgpun aku kene tunggu dorg sume cukup org..n aku ditinggalkan sorg2 je kat situ..cube bygkan..isk2..kaget..tp kejap je la kene tggal tu..hehe..saje bikin gempak..

alaaa..ape mende aku cite ni..mcm writer block la..mls la nk cte pnjg2..korg layan gambo eh..

ni time lembu ditumbangkan..ooo, aku nye bahagian dpt lembu itam..

after diesembelih..dorg tinggalkan kejap lembu ni sbb die tgh nyawa2 ikan..n stil gerak2 lagi dalam 5 menet cmtu..kuat okeh die ni

dorg bergotong royong membahagi daging yg telah siap di ptong..aku tgk je dari jauh..hee..


daging bahagian aku dibawa pulang untuk diberi kepada sanak saudara..dorg kate lembu tu nmpak je hodoh..tp daging die cantik..aku n mak aku cm tertanye2 cmne nak nilai daging lembu yg cantik sebagaimana yg didakwa mereka..haha..


ok..kalau selalunye kat kl..lebeh spesifik kat kg.baru (kampung belah mak aku).. masjid kg baru tu selalu guna kupon tuk org2 kmpung boleh collect daging kan..so, pembahagian mungkin sama rata tanpa mengira saudara ke or org terdekat kan..tp kat kmpg ni, aku rs cm leceh sikit nak bagi2..yelah, kalau saudara2 ramai, n jiran2 ramai, boleh la kite bahagi2..cuba kalau kite jenis tak kawan org n sedara pn tak ramai..mungkin daging tu terbuang2 je or rosak sbb tak mkn..hee..boley lak pk cmtu aku ni..nmpk sgt aku jenis xde kawan ;p..

ok la..dengan terbitnya entry ni..lege sket aku rs..mcm lepas utang..haha..sbb ni kire entry wajib sbb sume blog ado..lalala..

daaa..


No comments:

Daisypath Anniversary tickers