Friday, November 20, 2009

Pameran Seni Lukisan Antarabangsa



24th Asian International Art Exhibition (AIAE)

The 24th Asian International Art Exhibition (AIAE) will be held at the National Art Gallery from 20 November 2009 to 31 January 2010. About 250 artists (one work each) from China, Hong Kong, Indonesia, Japan, Korea, Macau, Mongolia, Philippines, Singapore, Taiwan, Thailand, Vietnam and host country Malaysia will take part in this major international exhibition. It is expected that around 100 artists and delegates from the participating countries will come to Kuala Lumpur to attend the 3-day opening programme which include the official opening, art forum and cultural visits....petikan dari website BSLN



hari ni, 20/11/09 pada kul 10.30pg tadi aku telah pegi ke majlis pelancaran Pameran Seni Lukisan Antarabangsa kat balai Seni Lukis negara (BSLN) nun..dokek yoo..ni atas urusan rasmi..siap ade surat arahan sekali eh..bkn ngulau..haha..


oleh kerana BSLN tu under KPKK, so kitorg dijemput sekali la..bahagian aku anta 2 org je wakil..aku n roomate opis aku ni..menarik jugak pameran ni..korang, sape2 yg minat lukisan or seni2 ni..pegi la tgk..bagi support sikit..xde ape2 bayaran kot kalo nak masuk tu..tu aku tak pasti ;p

btw, mari kite tgk ape maksud seni..


MENGIKUT KAMUS PELAJAR BAHASA MALAYSIA

"seni bermaksud kecil sekali, halus, molek atau elok, kecekapan atau kepandaian membuat sesuatu yang indah".


MENGIKUT ENSIKLOPEDIA MALAYSIANA
" seni ialah sesuatu yang indah pada pandangan pancaindera manusia sama ada melalui penglihatan atau pendengaran".


MENGIKUT IBNU KHALDUN
"seni itu adalah kebenaran, keindahan, dan kebaikan di mana di dalamnya terkandung ciri-ciri estetika dan logika.


Ok..ade paham murid-murid?..ni untuk yg tak tau cmne seni tu..temasuk la aku..

berbalik kepada cerita tadi, lepas je acara perasmian, kitorg pn naik la ke tingkat 2 di mana ruang pameran diadakan..

waa..banyak sungguh yer..selain dari lukisan2, terdapat juga arca2 yang berbagai rupa turut menjadi bahan pameran..kagum la jugak..tp ade jugak perasaan macam "aik?..lukisan cmni pn adeke"..sebabnye..lukisan tu mcm conteng2 n ade juga yang macam cincai2 xde idea je kot aku tengok..ohh..mungkin itu la dikata kan sebagai seni ek..layankan aje..hanya jauhari mengenal manikam..haha..

ok la, jom je kite tgk gamba2 yg aku amek masa pameran ni..ramai jugak yg dtg n dari pelbagai negara ade..and korg tau la kan kalau artis2 ni mcm mane kan..eh, bukan artis yg utuk entertainment ni..ni artis yg mcm pelukis tu sume..well, they really look different from normal people..dari yg aku tgk laa kan, gaya rmbut, pakaian, bnyk laa..mungkin itu membezakan kite ngan org2 seni..hoho..

baik lah..lets proceed..picture please..


oppss..sory..next entry..hehe..(aku maleh nak susun gamba lagi sbb aku dah taip dulu kat lam entry ni..adei)

No comments: