Wednesday, December 16, 2009

langkawi trip II

(kalo korg tahan ngan kepanjangan entry ni..baca lah..kalo tak, tgk je la gmba tu eh..hehe..aku malas nak pecah2 entry lagi..mcm lepas utang dah rase ;p)

seperti yg aku janjikan..di bawah ni gmba2 yg aku/eli amek masa pecutian ni..hehe...aku malas nak tulis panjang2 la..upload ni pn malas sbnanye..tp sbb nak tambah ruang lam blog ni..ku gagahi jua..lalala..

ni kat jeti kuala perlis..kitorang bertolak dari rumah dlm pukul 8.30pg kalau tak silap..dan tiba di jeti dlm pukul 4.20pm cmtu..itupun sebab hari jumaat tubanyak lak kereta yang menuju ke utara ni..plus, kitorg pn asik benti je kat perhentian2..maka, lambatlah jadinye..seb baik on time jugak..kalau tak..kene la bermalam di situ..hee.. so, in this pic, ni nak menunggu pukul 5pm punya feri..nasib baik bapak aku mmg dah ade contact number org kat situ supaya book kan tiket feri n parking kereta..so, senang je la kitorg..heh..heh

dalam feri pun haruslah menggediks..hee..captured by elli..my photographer for the whole day :)

salah satu feri/bot yg ade disitu..aku just amek gamba supaya bukti aku naik feri dan tiba di jeti langkawi ini..oo..perjalanan dari kuala perlis ke langkawi menaiki jeti ialah selama 1 jam saje..kalau tak silap harga tiket feri ni lam rm36 kot sorg..

ni dalam kul 7 lebey...matahari nak terbenam dah..aku amek gamba ni kat tingkap hotel..pemandangan belakang hotel..kitorang stay kat hotel langkasuka yg terletak di pekan kuah saje..dekat ngan bandar tapi jauh dari laut...boley laa..bes jugak sbb bawah tu betul2 adelah shoping kompleks..siap ade cinema lagi..haha..boley tak mcm jakun..padahal kat umah pn ado ;p

malam tu, before makan malam, kitorg bersiar2 la sekitar langkawi ni..port yg bapak aku suka bawak kat pantai chenang..mmg tu port paling best kot..cuma tak sempat la nak jalan2 sepanjang jalan yg berwarna warni n happening tu..sbb lps tu nak g terus makan...oh yer..untuk memudahkan perjalanan, kitorg lebeh suka sewa kereta je dari naik teksi..hari tu bapak aku sewa kete nissan sentra pada kadar harga rm120/day..actually you can get much cheaper if u go during weekdays..n bukan masa cuti..mayb sewa rate tu dlm rm70 dah boleh sewa satu kete yg baik kot..sbb bapak aku kate hari tu wira pn dah smpai rm100 lebey..baik tul bisnes dorg time cuti ni..

i dont know where exactly this restaurant located..but somewhere kat pekan kuah jugak..cume kene jalan selok2 sbb agak tersorok..lgpun mlm2 tak nmpak..tp aku rs boleh ingat jalan ni..hehe..best..1st time aku g sini..selama ni tak tau pn pasal restoran ni..ade view n environs yang nyaman..but that nite quite chill lah..angen kuat sgt..gigil2 aku smbil makan..konsep, open air..n ade juga site yg atas air (bwh tu laut)..aku tak amek gmbar penuh la pulak..hehe

this is what we ate that nite..ikan bakar 2 ekor ikan jenahak, ketam 4 ekor, sotong, n kerabu mangga kaki ayam...ok, bapak aku tipu kate kerabu tu letak perut..pastu aku pun mkn je la..rs pun mmg sedap..bile abes je...die ckp, korg tau tu kerabu ape..pastu sengeh2..kate tu kerabu kaki ayam..but thats ok..kitorg mmg mkn jugak kaki ayam ni..kdg2 je la..heh heh..ketam lak order masak lada which is lada tu maksudnye lada itam..kire black pepper la ni..haha..mmg sedap menjilat jari wa cakap luu...so, mayb tu la menu yg kitorg akan ingat smpai bila2 bile g langkawi ni...hee..kuat mkn tul family aku..oo, aku letak gamba eli sbb die yg menghabiskan makanan ni untuk titisan terakhir..haha..aku lupa nk amek time baru hidang..huhu..nyesal lak ;p..total mkn ni lam RM120 cmtu kot..murah jugak..

keesokan harinya, konon2 plan nak pigi round2 pulau (island hoping)..sbb eli & mak tak penah pigi sepanjang kitorg g langkawi ni..actually waktu dorg wat island hoping ade 2 session..each session takes 4 hours...so, sesi pagi ni kul 9 dorg dah gerak..

nak dijadikan cerita, oleh kerana family aku ni sebuk nak makan pagi lama2 kat hotel, sekali terlewat la pulak smpai kat jeti tu tuk beli tiket..huhu..tensi gua..walopun aku penah pegi dulu sekali ngan kawan2..knowing me, yg mmg hobi jalan2 ni, aku mmg la nak g lagi sekali kan..sbb teringin nak tgk pulau dayang bunting lagi sekali..lawaaa sgt..huhu..abah la ni, asik nak makan je..huhu..last2 eli, mak n abah gado2 salahkan sesama sendiri sbb lambat..hee..tuuu laaaagii aku benci..lama lak tu dorg gado..smpai tgahari jugak la..tak tenang jiwa..haha..so, oleh kerana tak jadii nak island hoping, kitorg pun just g shoping2 kat pekan je..oh btw, harga tuk island hoping ni ialah rm40 per person on that day..tp ari tu mmg ramai sgt..2nd trip die kul 2.30pm..malas la kitorg nak pigi..

the best thing to shop here is the pinggan mangkuk kat idaman suri..n choclates kat Hj.Ismail Group..tu je la kedai trademark kat situ..so, eli beli set pinggan mangkuk sbb mak belanja die sempena nak kawen..hee..so, nnt rumah die dah ade pinggan mangkuk set laa..nak tgk die jemput kite makan ke tak..haha..jgn ade pinggan je lebey ;p..btw, set tu aku yg pilihkan..lalala..i love pinggan mangkuk n segala kuali periuk or peralatan dapur...ntah ape2..

ni sesi petang lak..lepas lepak2 hotel n window shoping kat mall bawah hotel tu, tetibe abah , mak, n eli yg masih begado2 ni ajak lak g jeti lagi sekali sbb nak tgk ade lagi tak tiket island for 2nd trip...haha..tp setelah aku yg cool ni mengeluarkan pendapat bahawa, mungkin abah angen sbb sekian sekian..maka, kitorg pn decide tak yah la pigi..mayb lepas eli dah kawen ke kan, bawak anak2 die sekali..haha..sesungguhnyeee...ok, fine, sepajang kat sana, mak aku asik ckp cmtu je.."kalau eli kawen" ayat tu mesti kua...kelaka gile..mak dah berangan2..

ok, back to story..kitorg pn jalan2 lagi sekitar pulau je la..bapak aku tanye nak g mane, tp aku pun tak tau dah mane nak g kat langkawi ni..sume tempat dah pegi tahu..last2, bapak aku bawak jugak kat tanjung rhu..again..but this time, tetibe ternampak lak satu jeti ni..yg mane dorg ade wat activity island2 gak..so, singgah la kejap nak tanye2..aku tgk kat situ ade activity engrave ape ntah..tp mahal jugak la..dlm seratus lebey satu kepala...so, baik tak payah..hee..then aku n eli pn just amek2 gamba (seperti gamba di atas) je la kat situ..bnyk omputih je kat sana tuh..

pantai chenang view

then, after tanjung rhu, round2 lagi..n cari tempat nak makan..hehe..so, aku ajak je g chenang lagi sekali..sbnanye aku nak window shoping kat kedai2 yg kat situ..tapiiiiiii..haishhh...tak sempat jugak okeh..tu la bahana berjalan ngan parents..dorg tak larat sgt nak jln jauh2 ni..huhu..thats y aku ckp nak cari geng mengembara pulak..anyone?..hee

ssinggah kat sign board ni sbb find it unique

last day...bergamba depan hotel saje..hehe..kitorg bertolak balik lam kul 9pg cmtu..naik eri kul 11pg..tp delay 20 menet....then smpai ke rumah lam kul 10.30mlm...on the way tu hujan lebat after perhentian sg perak kot..but overall, satisfied la pecutian ni...daripada takde langsung kan..syukur je la..hehe..

mesti korg tanye, nape tak naik flight?..kalau naik flight, aku rs tak bnyk adegan makan2 yg ko akan rasa..i mean, kalau jalan naik kete, ko ley benti kat mane2 perhentian kan..which is, setiap perhentian tu kat berbeza negeri..mcm ke langkawi ni, ko ley singgah perak, kedah, perlis..oleh sbb itu syok la..aku pun suke je lepak2 kat perhentian yg mmg lawa2 yg telah dibina oleh kerajaan malaysia...haha..tetibe ;p ..wlaupun penat, tapi sonok la..berasa jalan jauh2..tp minyak+tol tu, aku kire agak mahal jugak..makan ratus2 la..huhu..

ok la..setakat ni je tulisan perjalanan aku..haha..penat sudahh..korg pn mesti nak temuntah baca..lalala..buhbye..

p/s: boleh tak tadi mak aku msg ckp nak ikut abah pigi pangkor tak..sbb die ade kusus 2 hari kat situ..huhu..ikut hati nak laa..tp ikutkan duit..n ikutkan keje lagi...huwaaaa..mayb have to let go this one..but this is an island we talk about..should i let it go?...lu pikir la sndiri..haha

SoFiA.opY said...

ahahahahha

i think ur mom shud start to think ape nama anak elly nak panggil die kang..

takkan nenek kot..tak glamour laaa..hahahah

verangan over eh ur mom!
keh keh keh

plg tak boleh blah ayat terakhir yang menyokong kerajaan.tak perlooo ok!:p

(wlopon i penyokong BN)

lastly, tq sebab buat saya tak boring and ade mende nak dibaca.sekian.:p

shiela said...

hehe..time kasih la membaca ni..penat naipp ni haa ;p