Sunday, June 27, 2010

aktiviti weekend aku..

Iklan jap...ni aku yg semalam..baru lepas cuci rambut kat salon..haha..sbb tu rambut nmpak lurus je..baru di ironkan ;p..i likee...!!


back to da tittle...weekend ni tak pegi memane pun..huhu..ade org tu janji nak jumpe minggu ni, tp die asik keje je..pastu kate nex week pulak..isk2..sedih :p ..abg mmg..wekkk..!!

okeh..oleh kerana aku takde mende nak buat kat umah..dan kebosanan, maka aku menjalankanhobi aku lah..ape lagi..iaitu memasak..huhu..yeee aku tau, mcm tak ley pecaya kan..haha..watever ;p ..aku mmg ske masak dowhh..tapi sekali satu resepi je..maksudnye, bile aku dah try resepi tu, aku tak buat lagi dah kali kedua..sbb?..aku ske mende2 baru je..haha..dan oleh kerana aku mmg dah lama ske baca n tgk rancangan masak2 n resepi2 ni, maka aku dah tak perlu lagi tgk resepi masa masak..dan aku boleh cipte resepi sendiri..wacayasamaluuu....

minggu ni aku try buat mashed potato ngan lasagna..dan kedua2nye telah berjaya dengan jayanye..haha..ape aku cite ni..

mashed potato tu senang je..rebus kentang, aku rebus masuk sekali sikit minyak sapi..sbb nak bau lemak tu..huhu..pastu bile dah empuk tu, lenyek2 kan die dan campur sekali mayonis, lada itam, daun bawang ngan daun sup..nak letak daun herba lain pn lotak laa...ade aku kesah?..haha..pastu campur2 la rasa2 seperti garam ke, ajinomoto ke
ape2 la yang ley kasi ikut citarasa sndiri..hee..amende la ek resepi aku nih..bantaii :p

untuk resepi lasagna pulak, aku kene wat 2 sos..satu sos mcm sos spageti tp pekat sket, satu lg sos krim..sos krim tu mula2 masuk mentega 2 sudu, tepung 2 sudu, susu full krim 500ml, pastu masak smpai pekat..hee..actually yg krim sos tu aku google..oleh kerana aku xde susu kotak, aku telah buat air susu tepung jd susu full krim..huhu..seb baik jadi lah jugak...dan untuk sos mcm spageti tu, aku just beli prego perisa cendawan, masak ngan daging cincang ngan bawang putih ngan bawang besar kale putih tu, pastu ade cmpur ngan cendawan butang dlm tin..pastu masak la cm biasa..

rupa sos mcm sos spageti yang aku wat

okeh..pastu bile dah siap sos tu, kasi sejuk dulu..sementara ko masak tu, pegi lah lembutkan lapisan lasagna tuh kan..lapisan lasagna tu ade jual kat kedai2..satu tempat ngan spageti2 atau pasta2 yang lain..haha..pastu aku pegi parut mozarella cheese..tu untuk lapisan2 die la..pastu bile semua da ready, susun mula2 letak sos daging, pastu letak sos krim pastu letak cheese, pastu letak lapisan lasagna..pastu ulang2 sampai penuh bekas korang eh..mcm aku wat 3 layer je ;p ..dan panaskan lam oven..aku tak sure suhu tu sbb aku gne oven yg tak best..zaman tok kadok nye..alaa, oven bulat yang tgh2 die ade cermin tuu..huhu..i wish i have my own oven..so i can bake more ...lalala

dan taraaaaa...my lasagna is ready to serve..heh heh..rasanye wacakapluu sedap melampau..hee..pujidirisendiri la kan..sape lagi nak puji..tak kalah la ngan secret resepi nye lasagna yg aku makan minggu lepas..gemuk la aku ni nnt..

okeh lah..tu je keje aku..mkn, tido...its 12am already..and england pun dah kalah ngan German 4-1 woo..gile looser england nih..haha..bye nite2..c ya :p

No comments:

Daisypath Anniversary tickers